tisdag 17 mars 2009

Självkänsla vs. Självförtroende



I dagarna har jag läst Mia Törnbloms bok Självkänsla nu! vilket har fått mitt huvud att börja tänka kring det hela. Jag har lärt mig att det är skillnad på självkänsla och självförtroende. Självkänsla är en upplevelse av den jag är och dessutom är det något om växer sig stark genom att man blir sedd och bekräftad att man duger som man är och påverkas sällan av det man gör eller presterar.


Mycket handlar om att bryta sig loss från andras förväntningar, visioner och värderingar. Man kan inte låta någon annan få bestämma över en. Att hitta styrkan och kunna säga att man styr sitt egna liv och vill inte ha det på något annat sätt.


Det svåra för mig tror jag är att inse att man är fri att söka och sträva efter egna behov, önskningar, ideal och mål. Att man lever för sin egen skull, inte för att någon annan och att precis alla har exakt lika stor rätt att sträva efter egna mål och leva efter egna värderingar. För om jag inte lever enligt sina egna värderingar och om mitt handlande inte stämmer överens med min egen övertygelse och om jag ger upp denna övertygelse vem är jag då?

Det är mina åsikter om mig själv som formar min självkänsla - inte någon annans.


Att leva för mig egen skull borde inte handla om egoism utan att man inser att det är det man vill göra och i och med detta lära sig att respektera andras vilja att leva enligt deras egna värderingar och regler…


Jag tror att jag börjar lära mig en hel del!!

2 kommentarer:

  1. Det låter absolut klokt tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Det låter absolut klokt tycker jag!

    SvaraRadera